CO-SØFART KALENDER
Jannik Madsen - Bornholm
FRA MEDIER
Muligt nyt olieeventyr for Mærsk i Sydamerika
En efterforskningsboring i APM's nye oliefelt ved Colombia har resulteret i stor optimisme om et nyt olieventyr i verdensklasse. Der tales om værdier for over 100 mia. kr. over en periode på 15-20 år. Den brasilianske oliegigant Petrobas udtaler at der kan være 700 millioner tønder olie i feltet hvoraf Mærsk's andel er 280 mio. tønder. Samlet vil det betyde en her og nu forøgelse af Mærsk's oliereserver med 12%. Mærsk vil - vanen tro - ikke udtale sig om fundet. Aktieanalytiker fra SEB Enskilda udtaler at der er meget som endnu kan gå galt, og peger på at der er stor politisk usikkerhed i Columbia.
Børsen, 25/10, side 1, 4-5
Fanø-overfarten
Lokale Fanø-boere har stiftet et aktieselskab med henblik på at overtage overfarten der sammen med Scandlines er sat til salg. De lokale kræfter udtrykker bekymring for konsekvenserne hvis en ekstern operatør skulle drive ruten, fordi en sådan ikke altid vil tage de optimale hensyn til samspillet med det kommercielle og de lokale behov. Den lokale talsmand Bent Overgaard udtaler at det er en misforståelse at hensigten ikke er at drive færgefarten med et kommercielt formål. Der er derimod tale om en mere moderne management-tænkning i form af "corporate social responsibility" som giver stor mening i tænkningen omkring en færgefart, "der er eneste forbindelse til fastlandet for et lille pendler- og turistsamfund".
Børsen, 25/10, side 3
Nye skattelettelser til rederierhvervet?
Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen udtaler at det vil være omkostningsneutralt for staten at give rederierne nye skattelettelser bl.a. i forbindelse med overskud ved skibssalg. Det betyder blot at endnu flere flager dansk til gavn for "Det Blå Danmark" og det samlede provenue. Bendt Bendtsen udtaler at han er dybt uenig med vismændene fordi vi ikke konkurrerer internt i Danmark.
Andre politikere er skeptiske, herunder også regeringskilder i Venstre, og der kræves tunge argumenter hvis der skal bevilges yderligere skattelettelser til rederierhvervet, ligesom rederierhvervet selv ikke har lagt det store pres på regeringen. Således udtaler underdirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, at "De grundlæggende rammevilkår er sådan set i orden", hvorfor det går så godt som det gør.
Børsen, 25/10, side 18
Mærsk-chef afviser tabsstørrelse
Gårsdagens nyhed om et tab af markedsandele på 40% for P&O Nedlloyd afvises af den nye stærke mand i Mærsk-toppen, finansdirektør Eivind Kolding. Der er mistet markedsandele medens væksten i markedet er fortsat. Konklusionerne fra det engelske konsulentfirma kan man til gengæld ikke genkende. Samlet set flyttes der den samme mængde containere i de to rederier tilsammen som sidste år og markedet forventes at vokse med 8-10% næste år.
Træd på bremsen og spar penge
Berlingske Tidende omtaler det som et spøjst forslag, at Mærsk skulle kunne gavne indtjeningen ved at sejle langsommere. Der er angiveligt tale om et markedsrygte som understøttes af at flere aktienalytikere hævder at konkurrerende rederier rent faktisk har sænket farten for deres skibe. Logikken skulle være at der spares på brændstoffet samtidig med at der tages kapacitet ud af et buldrende marked.
60 omkommet ved færgeforlis
En overfyldt færge kolliderede 23/10 med et fragtskib ved Bangladesh. Det menes at omkring 60 passagerer blev fanget i færgens indre og omkom, medens resten kunne svømme til land. Der var 150 passagerer ombord, og det var altså alt for mange. Passagererne var på vej hjem for at fejre afslutningen af ramadanen.
Ritzau/Urban, 24/10, side 14
Fakta om søfart
Publikationen er blevet opdateret og er nu tilgængelig. Hæftet er i lommeformat og med fakta om dansk og international søfart. Hæftet indeholder desuden en ordbog over søfartsudtryk.
Galathea 3
"Vædderens" position: 25/10 kl 0300 UTC 39,3S 58,3E.
Valutakurser
100 USD = 609,47 DKK (+0,67)
100 Euro = 758,02 DKK (-0,05)
Aktiekurser
APM A-aktie: 50.700 (-400)
APM B-aktie: 51.600 (-400)
DFDS: 592 (-4)
D/S Torm: 314 (-1)
D/S Norden: 3670 (+10)
Mols-Linien: 470 (0)
Børsen, 24/10, side 31